Just cruisin'!

Hola!

Gisteren terug gekomen en weer aan land na 2 fantastische weken! Het motto van de afeglopen 2 weken was echt:

"WORK HARD, PLAY HARDER!"

Ik vind het maar niets om weer aan land te zijn :(. Had nog wel wat langer op die boot willen blijven. Het werd echt mijn huis en de andere crewleden waren geweldig: Ona (45); de chefkok, Nat (29); de andere schoonmaakster, Tim (ergens in de 50); de gids, Ben (26); kapitein tijdens de eeste week, Jeff (Ben's vader) kapitein tijdens de tweede week en James (19) & Sam (38); de dekhulpen (of hoe noem je zoiets nou normaal?). Ik was wel elke morgen om uiterlijk 6.00 uur aan dek (het was vaker 5.30 uur) om eerst schoon te maken in het wheelhouse (de ruimte waar de kapitein zich bevindt, maar het was open voor iedereen, want je moest er sowieso door om op het voordek waar o.a. het bubbelbad was te komen en het was ook wel een prettige loungeruimte met banken en relaxte muxiek toen Ben captain was). Daarna was het tijd voor ontbijt en hielp ik met de afwas en maakte ik wat hutten schoon (meestal 5 maximaal en dat was dus wel te doen). 's Middags rond de lunch hielp ik weer met de afwas e.d. en zo ook rond het avondeten. Dat was het wat betreft werk, maar nu de excursies!

Elke dag kon ik mee met 1 of 2 (en soms zelfs 3!) excursies. Eigenlijk kon ik gewoon mee op vrijwel alle excursies. Ik denk dat ik er maar 2 gemist heb en een paar keer vissen (omdat ik soms gewoon liever even ging slapen/relaxen). Je bent wel echt de hele dag bezig want pas tussen 20.00 uur en 20.30 uur zaten alle taken erop. Maar ik heb echt vanalles gezien; schildpadden in het Montgomery Reef, dolfijnen die met de boot mee zwommen, aboriginal-art, prachtige watervallen waar we soms ook konden zwemmen (wanneer het hoog genoeg lag zodat er geen krokodillen konden komen), prachtige gorges enz. Te veel om op te noemen en te onthouden. soms ook gewoon een beetje rondracen in de dinghy's (kleine, snelle motorbootjes waarvan er drie mee waren achter de cruiseboot aan en die gebruikt werden voor excursies en om aan land te komen).

Hier een foto van de cruiseboot. Door het bewolkte weer lijkt het wel een plaatje in Noorwegen, maar het is toch echt in de Kimberley! En het was wel warm weer, dat kan ik je verzekeren...

Ik heb dus ook gevist en zelfs gevangen! Dat was wel lachen want ik was de enige die nog nooit een hengel had vast gehouden en dan in een keer vissen op zee in Australie waar sommige vissers nooit zullen komen (ik zie gelijk de zielige Nederlandse sloot/plasvissers voor me, heb zeer met ze te doen, ahum. get a real hobby!). Dat was dan ook wat de passagiers zeiden, dat het geen slechte plek was om te beginnen. Ik voelde me wel Jan Klungel met die hengel in het begin, maar door het eindeloze geduld van Sam (tijdens de eerste keer vissen, dat was helemaal hopeloos, want 2 vissen wisten los te komen van het nepaas aan mijn hengel) en James (tweede keer vissen, toen we de hengel moesten uitwerpen, nou dat was ook feest, maar ging uiteindelijk), was ik uiteindelijk niet meer zo hopeloos en heb ik zelfs nog een keer een vis van bijna 1 meter gevangen (dat was tijdens de derde keer vissen en het was een zogeheten 'Queenie')! Tot dat moment vond ik er eerlijk gezegd niet veel aan, ondanks enkele kleinere vissen die ik heb weten te vangen (lelijke Rock Cods). Maar nog steeds zie ik de lol er niet helemaal van in eigenlijk... Al hoewel het wel leuk was om met bijna ondergaande zon in een bootje te zitten met een flesje bier. Wel heb ik waarschijnlijk een keer een kleine haai aan de hengel gehad! Ik kon hem niet inhalen, dus James nam het van me over. Die heeft nog bijna 10 minuten doorgeworsteld, totdat het nepaas (in het Engels 'lure' genoemd. hoe heet dat in het Nederlands?) afbrak... De meeste vissen werden trouwens weer overboord gegooid, alleen de barramundi's en wat andere interessante vissen werden gehouden voor lunch en dinner. En dan heb ik het eigenlijk nog niet eens over het eten gehad. Dat was dus echt geweldig! Altijd zelfgebakken brood (dus niet dat vieze toastbrood wat ze hier overal hebben, maar echt bruinbrood. Heaven!), scones/muffins voor in de ochtend, veel vis e.d. (veel lichtverteerbaar eten) voor luch en diner. Soms een beetje spicy met Indiase invloeden en een enkele keer een echt goede steak die zelfs ik lekker vond (want normaal ben ik niet zo van die vleeslappen waarop je eindeloos aan het kauwen bent)! En heerlijke desserts met bijvoorbeeld zelfgemaakt mango-ijs. Ik heb weer genoeg voedingsstoffen binnen gekregen om de komende 7 weken die ik hier nog heb op backapckers food te overleven... Het eten was echt hemels!

Een andere keer zijn we 's avonds krokodillen gaan spotten. Dat was wel spannend! De ogen van krokodillen lichten in het donker rood op wanneer je met een lamp schijnt. Dat had ik al in een boek aan boord gelezen van Steve Irwin (die kennen we toch allemaal wel?), maar het is dus echt zo. We zagen veel kleintjes. Een was zelfs zo klein dat de kapitein hem met een groot schepnet uit het water viste, maar de baby-croc glipte vrijwel gelijk tussen het net door. Iets later zagen we er een van een middelgrot formaat, zo'n anderhalf meter lang, die aan de kant lag. We konden hem goed zien. Verder was het erg moeilijk om meer te zien dan de ogen, omdat ze vrijwel gelijk onder water gaan en aan de kant vallen ze niet op, omdat ze bijna dezelfde kleur als de modder hebben.

The boaties! Van links naar rechts: James, me (ik lijk ook wel een man in m'n leuke uniformpje), captain Ben (week 1) en last but not least Sam.

Meestal was ik 's avonds te moe om nog lang op te blijven  behalve afgelopen vrijdag. We zaten met 2 gasten en 3 crewleden op het dek achter boven (dat was het rokersdek, maar eigenlijk meer het dek waar de crew altijd zat op elk vrij moment en voor eten e.d.). Eerst een beetje bier drinken totdat er een fles tequila op tafel kwam, waar we eerst allemaal 1 slok van zouden nemen, maar al snel waren er ook "ineens" glaasjes, zout en citroen. Nou dat was dus dolle boel ;)! Er was sowieso nogal wat alcohol aan boord, want zoals inmiddels wel algemeen bekend mag zijn, lusten Australiers wel een glaasje of 20. Vaak laten chartergroepen gek genoeg toch nog wel eens wat drank achter en dat is dan nieuwe voorraad voor de crew. En aangezien de passagiers niet armlastig zijn, zijn het zeer goede wijnen, bieren en soms dus zelfs tequila's! De eerste week waren er 14 gasten aan boord die elkaar verder niet kenden. Aantal koppels, 1 man alleen en 1 fotograaf die mee was om fotomateriaal te maken voor nieuwe brochures e.d. (dus misschien kom ik wel in een van de brochures of op de internetsite, haha). De gasten waren dus 50+ op de fotograaf na dan. De gasten waren vrij rustig. De tweede week kwam er een chartergroep aan boord uit Melbourne. Die hebben wat alcohol achterover geslagen. Zodra de zon genoeg warmte gaf, zaten ze al met champagne in het bubbelbad (waar ik natuurlijk niet met de gasten in ging zitten :P). Het was nog wel een gedoe om de oude gasten van boord te krijgen en de nieuwe aan boord doordat het weer verderop niet zo best was. Wij hadden alleen wat bewolking. Zondag zou de wisseldag zijn en er werd gewerkt met een watervliegtuig, maar uiteindelijk moesten 3 oude gasten 1 nacht langer aan boord blijven en kwamen er slechts 4 nieuwe. Dat was dus een zeer rustig avondje met maar 7 gasten. De volgende dag werd de heli ingezet die helaas niet op het dak (hoogste dek) van de boot landde, maar op een nabijgelegen strand. Helaas was dezelfde dag iemand dodelijk van de Mitchell Falls (waar wij niet geweest zijn, maar we waren zeer dicht in de buurt) gevallen, dus dat is niet zo'n goede reclame voor de cruisemaatschappijen die in de Kimberley werken. Wij kwamen trouwens zeer zelden een andere boot tegen. Meestal waren we de enigen en het gevoel is echt onbeschrijfelijk om je alsmaar op het water tussen zulke machtige rotsformaties te bevinden!