Kerst aan de andere kant van de wereld!

Hallo,

Heeft iedereen leuke kerstdagen gehad? Ik (toch) wel. Het was zeker geen zielige kerst alleen aan de andere kant van de wereld! Het is ook bijna onmogelijk om hier uberhaupt alleen te zijn. Ik zal eerst even een update van de afgelopen dagen geven.

Donderdag:

Vandaag moest ik dus vertrekken vanuit Melbourne. Het was verschrikkelijk warm, wel 35 graden. Mijn tas had ik in een kluis in het hostel geplaatst en ik heb nog een beetje rondgesjouwd door de stad. Eerst naar een internetcafe om m'n foto's op CD te plaatsen. Ik zocht natuurlijk weer naar de goedkoopste en toen kwam ik dus terecht bij een stel Aziaten. Eerst ging het niet helemaal en ze verplaatsten dus een paar keer van computer naar computer (ik hield alles scherp in de gaten!) en toen zaten er dus 3 Aziaten overheen gebogen, maar uiteindelijk is het allemaal in orde gekomen en ik heb meer dan de helft minder betaald dan bij Kodak. Ze lieten ook nog netjes zien hoe het eruit zag op CD. Toen heb ik maar even een maaltijd genuttigd bij Mc Donalds, waar ik ook nog 2 Dollar korting voor had. Je moet toch wat eten en aangezien ik 's avonds de bus in moest, kwam het er toch niet van om te koken. Als laatste ben ik nog even terug gegaan naar de Art Gallery om de laatste kunst te bekijken die ik nog niet gezien had en om nogmaals wat Europeaanse schilderijen (die ik toch het meest interessant vond) te bekijken.

In de bus, die om 19.00 uur vertrok, kwam ik naast een vaag Nederlands meisje te zitten, maar ik heb wel met haar gelachen. Midden in de nacht ging ze een halve joint roken, buiten natuurlijk, omdat ze anders niet kon slapen. Toen wist ze alleen niet helemaal zeker of ie wel goed uit was, maar ze voelde niets branden aan haar voeten :s. Tja, je vertrouwen in de medemens wordt hier soms aardig op de proef gesteld!

Bij de nachtstop om 3.30 uur kwam ik Tamara en Melanie tegen die ook in mijn Nederlandse groep zaten van Travel Active. Zo gek! Zij zaten in een andere bus naar Sydney (er reden wel 5 bussen tegelijkertijd van Melbourne naar Sydney die nacht). De chauffeurs reden weer lekker het hele stuk achter mekaar door. Ze wisselen wel, maar dan gaan ze verder rijden in een andere bus. Ik moet er maar niet teveel aan denken dat ze hier dus rustig 12 uur achter elkaar rijden... In Europa mag een chauffeur toch maar maximaal 4 uur rijden of zo?

Vrijdag:

Om 6.00 uur 's morgens waren we al in Sydney i.p.v. om de geplande 7.15 uur. Daar sta je dan bij het centraal station als verloren backpacker :(. Trein naar Kings Cross genomen waar het uitgestorven was op straat, dus ook geen lamlendige figuren gelukkig. Voor het hostel zaten nog 2 Nederlandse jongens te wachten. Het ging pas om 7.00 uur open... Vervolgens konden ze mijn boeking niet meer terug vinden in het systeem, want ze hadden een computercrash gehad. Erg handig! Maar gelukkig kreeg ik wel gewoon een bed en alles. Later hebben ze mijn boeking in hun agenda terug gezocht. Het hostel is verder wel ok, schone badkamers, toiletten en keuken (ik heb wel om een schone molton gevraagd, want die zag er wat ranzig uit) alleen is de kamer zo klein en ik heb niet zoveel met de mensen in het hostel, maar ach, het is maar voor 10 nachten. Ik kon de kamer, waar nog 2 Duitse meisjes en een Duitse jongen slapen, niet eens in doordat de hele vloer vol lag met spullen. Ben er dus maar snel weer uitgegaan. Als je trouwens dacht dat ik een tut was met mijn nagellak e.d., de meisjes op m'n kamer hebben hoge hakken bij zich, fohns en Louis Vuitton tasjes (waarschijnlijk nep maar toch). Dus met mij valt het wel weer mee! In elk geval zijn de mensen op 'n kamer verder wel ok. We proberen de troep op de grond onder controle te houden (maar de kamer is gewoon veel te klein). Die jongen slaapt elke dag van 12 tot 12, dus daar heb je ook geen last van. Ik kan in elk geval goed slapen daar. In het hostel zitten ook een paar Engelse zuipschuiten, dus ik ben blij dat ik op een kamer met Duitsers zit. Ook zitten er best veel Nederlanders, maar ik heb er niets mee (zoals al vermeld).

Verder niets bijzonders gedaan vandaag, want ik was zo uitgeput van de reis! Ik kwam nog wel Sarah uit Mildura tegen bij de Work and Travel Company, dus we hebben gelijk even bijgekletst.

Zaterdag:

Eerste kerstdag! Ik was door Reik, Duister uit Mildura, uitgenodigd om mee te gaan naar Manly Beach. Jean, de Fransman uit Mildura was er ook. Zo grappig om mensen weer te zien. Verder waren er nog een Italiaans meisje, Anna, en een Engels meisje, Helen, die meegingen. Een zeer internationaal gezelschap dus met wel 5 nationaliteiten! We gingen met de ferry, ging nog aardig tekeer door de wind en golven. Helaas was het bewolkt.... We hebben gedaan wat het merendeel van de Australiers doet op Kerstdag; Op het strand zitten, beetje sportief doen (we hebben frisbee gespeeld en ik heb in zee gezwommen! Voor het eerst dat ik echt zwom in zee) en natuurlijk hadden we wat alcohol bij ons. Daarom zaten we ook op Manly, want het bekende Bondi Beach was alcohol vrij verklaard (of je moest even 55 Dollar neertellen voor een feest daar op het strandpaviljoen, de enige plek waar alcohol was toegestaan), dus daar was het ten strengste verboden om te drinken. Het was best een leuke dag, maar ik had totaal geen kerstgevoel! Wel erg jammer van het weer. Om 20.00 uur was ik terug in het hostel.

Zondag:

Er zou een zeilrace zijn in de haven, dus ik had met Reik afgesproken om daar heen te gaan en Sarah zou later ook nog komen. Ik was al een half uur te laat, beetje lullig van me (mensen die me kennen, zijn het wel gewend :)), en die race was al lang begonnen dus er was niets meer van te zien. Wel was het nu superweer, dus iedereen baalde dat we niet dat weer op Eerste Kerstdag hadden. In de Botanic Gardens hadden we met Sarah afgesproken en een vriendin van haar, Nadine, die hier voor 3 weken op vakantie is. Beetje op het gras gezeten en vervolgens zijn we naar de Mc Donald's voor een ijsje (ik kom er echt te vaak hier, vooral voor de ijsjes dus). Toen zag ik Martin nog op straat lopen, de Deen uit Mildura. Dus daar heb ik ook weer even mee gepraat. Sarah en Nadine zouden naar een BBQ gaan en toen had Sarah dus geregeld dat Reik en ik ook meekonden. We moesten alleen wel zelf vlees meenemen en dat zouden Sarah en Nadine kopen (we waren namelijk even allemaal opgesplitst), maar bijna alle winkels waren dicht, dus er was geen vlees te krijgen. Sarah zond me het volgende sms-je: "We can't find any sausages, what shall we do now?". Toen hebben we dus maar wat later afgesproken om daar even wat te gaan drinken (onze eigen alcohol mee natuurlijk). Dus ik kwam weer terecht op een soort van feestje met 9 Duitsers! Maar Duitsers zijn echt wel aardig hier, ze proberen bijna altijd wel Engels te praten wanneer ik in de buurt ben, zelfs als hun Engels niet zo goed is (Duitsers hebben er in het algemeen meer moeite mee dan Nederlanders). Aan de BBQ hadden we niets gemist, want ze konden hem niet gebruiken, omdat hij al in gebruik was. Verder was het erg gezellig! Het was echt in een mooi apartementencomplex (in de buurt van Darling Harbour en daar wonen dan gewoon backpackers in, maar het is dan ook wel wat duurder dan een hostel)! Toen we naar boven gingen, waren er ook nog wat Denen in het appartement, dus toen werd het weer wat internationaler. Om 0.30 uur zijn we weg gegaan. Ik heb de trein/metro terug genomen naar Kings Cross, want dat leek me beter dan om een half uur in m'n eentje te gaan wandelen. De trein is hier erg veilig, kan Nederland nog wat van leren! Het compartiment met de bewaker wordt 's nachts met een blauw licht aan de buitenkant van de trein aangegeven zodat je daarin kunt gaan zitten (in Nederland is het een uur zoeken naar een conducteur, maar dan ben je al lang beroofd, lastig gevallen of wat dan ook). Ook is er heel veel bewaking op de stations en om op de perrons te komen moet je altijd met je kaartje door poortjes. Geen probleem dus om daar 's nachts alleen te reizen als vrouw! Er zijn trouwens toch altijd wel veel mensen op straat hier in de stad.

In Kings Cross aangekomen was ik expres in Darlinghurst Road, de zogenaamde Red Light Street, het station uitgegaan (i.p.v. in de rustigere Victoria Street), want dat leek me het veiligst. Voor elke stripclub staan namelijk enorme uitsmijters, er is veel politie en het is erg druk daar op straat (vooral groepen mannen, maar toch). Ik word daar totaal genegeerd, dus ik kan daar ongestoord en veilig over straat. Voor me liepen twee schaars geklede meisjes en een uitsmijter van een stripclub vroeg aan hen of ze wilden dansen die avond! Waarschijnlijk bekenden... Dat is dan wel weer apart om mee te maken, maar ach. Gelukkig zie ik er uit als een backpacker! Eigenlijk is Kings Cross dus juist heel veilig 's nachts! Het stelt ook eigenlijk niets voor, die ene red light street (niet zoals de wallen met ramen e.d.). Ik denk wel dat Nederlanders er het minst mee zitten trouwens. En toen was ik ook in 3 minuten weer terug bij het hostel. Was wel een gezellig avondje met mijn Deutsche Freunden :)!

Vandaag ga ik niets bijzonders doen. Alleen maar praktische dingen; zoals boodschappen doen, een was draaien (wassen is hier overal waardeloos; regelmatig kun je alleen maar koud wassen en het duurt maar 30 minuten, dus kleding wordt niet echt meer schoon) en mijn dagboek bijwerken. Morgen ga ik met Reik naar het Royal National Park iets buiten Sydney. Hij heeft een auto, dus waarom niet? Met het openbaar vervoer is er nauwelijks te komen namelijk. Het is wel jammer trouwens dat we allemaal in een ander huis/hostel zitten. Dat maakt afspreken soms een beetje lastig. Reik zit in een huis met 10 Zuid-Koreanen die drie keer per dag rijst koken en rare stinkdingen zoals Octopus eten. Haha! En sarah en Nadine zitten in een smerig hostel en betalen meer dan ik per nacht, dus ik ben nog redelijk tevreden over mijn hostel. Ik ben trouwens op de hoogte van de aardbeving in Azie. Blij dat ik daar niet heen ga! Heel veel backpackers ga daar na Australie namelijk nog een paar weken heen. Hier zitten alleen maar levensgevaarlijke haaien, slangen en spinnen. Veel beter dan de kans op een aardbeving toch?