Let's get dirty!

Na 3 maanden weer terug in Cairns, dat is wel vreemd. Maar ik vind Cairns toch leuker dan Darwin. Het is moderner en er is meer commercie, maar er is dus een mooi aangelegde lagoon en boulevard en Darwin had niet veel bijzonders in mijn ogen. Helaas lopen hier wel weer veel 18-jarige party-kindertjes rond en 'te coole' backpackers (verkleed als surfers). Gisteren ben ik hier aan gekomen met het vliegtuig. Was wel weer even relaxed om met Qantas te vliegen, want ze bieden de beste toestellen en zowaar kregen we ook nog allemaal een ontbijt! De vlucht was namelijk om 6.00 uur 's ochtends, dus ik kon gezellig om 4.00 uur mijn bed uit, aangezien de shuttlebus me al om 4.25 uur ophaalde. Maar het ging allemaal erg 'smooth' totdat ik in Cairns was. Ik dacht wel even een hostel te kunnen boeken vanaf het vliegveld, blijken ze bijna allemaal vol te zitten. Uiteindelijk heb ik dus nog 2 uur op het vliegveld in Cairns gezeten. Maar ja, eigen schuld, dan had ik maar moeten reserveren (net zoals al die Duitsers die altijd zonder reservering Zeeland binnen komen en dan bij de VVV denken wel even een huisje te kunnen huren midden in de zomer...:p). Maar goed, uiteindelijk vond ik nog best een leuk hostel, midden in het centrum aan de boulevard. En niet duurder of zo. Ik zit op een 5-persoons dorm en heb het enige niet-stapelbed. Dat is beter, schud je niet de hele tijd heen en weer omdat een ander zich omdraait. Ook kun je elke avond een gratis maaltijd (en niet zo'n karige) halen in het naastgelegen cafe. Dus toch nog goed gekomen... Verder is het hier een stuk kouder dan in Darwin (daar was het 35 graden en benauwd). Hier is het fris voor mij; 20-25 graden en er is een lichte bries.

Ik heb dus 3 dagen in Kakadu gezeten van dinsdag t/m donderdag. Dat was niet super spectaculair, maar wel leuk & gezellig. We hadden een echte Arnhemer als gids! Nee, niet uit Nederland, maar uit Arnhemland (aboriginalland in de Northern Territory). Hij was 29 en half aboriginal. Hij praatte als een echte Ozzie en had natuurlijk ook alle vlotte gids-praatjes (waar ik nooit zo vrolijk van word in de vroege morgen, maar goed). Hij wist ook wat Nederlandse woorden en zinnen (natuurlijk vooral allerlei platte opmerkingen), dus dat was ook wel lachen! En ja, met een aboriginal (nou ja, 'half') als gids kon ik ook nog een keer op blote voeten lopen. Maar wanneer hij z'n schoenen aantrok, wist ik dat het serieus werd, dus daar ging ik niet mee spotten. Dan trok ik ook m'n wandelschoenen wel aan! Trouwens, weer een nieuwe techniek wat betreft de 'green tree ant' geleerd; alleen het groene gedeelte likken. Dat is wat minder hardhandig dan het hele gedeelte afbijten (met als gevolg de dood voor de mier en dat is zielig). Door het alleen te likken, krijg je hetzelfde tintelende gevoel op je tong en je proeft de smaak ook. Verder hebben we 2 avonden kangoeroevlees gegeten (de eerste avond in burrito's, de tweede avond in een stew), kregen we dreamtime stories te horen (dat zijn voor aboriginals spirituele verhalen uit de tijd voordat de mens op aarde was), kregen we didgeridoo les (maar de meesten, ook ik, bakten er niet veel van. Het klonk of wel als een zuchtende, uitgeputte olifant, dan wel als een scheet van een olifant), hebben we gezwommen in de Jim Jim Falls (waar we wel een mega-wandeling voor moesten maken), hebben we ook gezwommen en gekanod (hoe vervoeg je dat werkwoord?) in andere, mooie billabongs (dat zijn waterplassen), zagen we mooie uitzichten en hebben we aboriginal rock-art van een paar duizend jaar geleden bekeken. Dit was wel de beste rock-art die ik tot nu toe gezien heb. De schilderingen waren zeer uitgebreid en kleurrijk en natuurlijk wist onze fantastische gids er vanalles over te vertellen. Hij wist sowieso veel, ook over alles uit de natuur e.d.

De croc cruise op de laatste dag was spectaculair. En dit was trouwens buiten Kakadu (dus Annemarie het is logisch dat je dat niet gezien heb in Kakadu), namelijk op de Adelaide River (die niet naar Adelaide stroomt). Het was echt spectaculair, al sprongen ze niet zo hoog (gelukkig), aangezien wij een zeer lage boot hadden. We zaten alleen met onze groep (9 mensen) in een boot en de gids voerde de krokodillen met vlees aan een hengel. Hij liet ze er wel enigszins moeite voor doen, zodat je goed de kaken kon zien happen. Best scary, zo vlak naast de boot. En eentje was echt een monster; een 80-jarige krokodil. Bijna een dinosaurus om te zien. Al met al waren het dus een plezante 3 dagen, ondanks dat we 3 dagen geen douche hadden en we allemaal bruin zagen van het stof, vuil en zweet (vandaar de titel van dit verhaal, voor mensen die het niet snapten). Maandag hoop ik weg te zijn uit Cairns, dus ik ga nu maar eens een busticket boeken. Ciao!