Luxe campingtrip!

Inderdaad, ik ben toch in Darwin! "Always expect the unexpected" in Australie (en "always take the unexpected...). Was ik zondagmorgen nog enigszins wanhopig, zondagavond kregen Tina, de Duiste, en ik al een nieuw liftaanbod en wel voor vertrek op maandag. Het was van een koppel uit Israel (Sagi en Hagit) met een zogeheten 'relocation' camper. Relocation houdt in dat de camper voor verhuur naar een andere plaats moet worden gereden (omdat mensen hem daar besteld hebben). Je moet dus wel binnen een bepaalde tijd de auto op de plaats van bestemming brengen (dat was in dit geval vrijdag, dus ik ben hier sinds gisteren), maar je betaalt bijna geen huur. Wij betaalden gezamenlijk $25,- per dag voor de huur... Het was echt een enorme mega-camper van ruim 6 meter met slaapplaatsen erin voor 4 personen, hele keukenvoorziening en badkamer. De wc gebruikten we niet ivm het legen ervan, maar we konden wel douchen! Daarvoor hoefden we alleen de watertank een keer per dag te vullen bij een roadhouse (en dat is gratis). Alleen van de 240 voltvoorzieningen (stopcontacten, magnetron en airco achterin) konden we geen gebruik maken, maar er was wel een batterij waarop de verlichting en oven werkten. Het was echt pure luxe!!! Zo'n ding kost normaal wel over de $200,- per dag!

De eerste drie dagen hebben we voornamelijk veel gereden. Nou ja, Tina en ik niet. Wij zaten lekker lui achterin op de banken om de tafel. Woensdag waren we in Katherine waar we de Katherine Gorge bezocht hebben. We stonden 's avonds op een camping op een site zonder power (stroom), maar het was zo warm, dat we airco wilden kunnen gebruiken en daarom waren we sneaky verhuisd naar een site met power. 's Morgens vroeg zijn we snel weer terug verhuisd. Gratis stroom gebruikt dus!

De volgende morgen zijn we naar de natuurlijke hot springs gegaan. Dat was gratis! Ook hebben we de Edith Falls bezocht waar we konden zwemmen. Daarna zijn we door gereden naar Litchfield National Park (onder Darwin) waar we donderdagmiddag hebben door gebracht. 's Nachts hebben we voor niets op de camping gestaan. Ja, backpackers doen niet aan zelfregistratie (zelf het bedrag voor gebruik van de camping in een envelopje doen)... We hadden wel een envelopje achter de ruit klaar liggen met $50,- erin. Mocht er dan een ranger komen controleren, dan zouden we zeggen dat we alleen dat hadden en daarom niet het juiste bedrag (iets van $26,-) gepast konden betalen. En dat we wilden wisselen met de buren, maar het vergeten waren (wie gelooft dat nu eigenlijk?). Maar er kwam geen ranger en we waren toch weer 's morgens gelijk na zonsopkomst vertrokken.

Verder was Litchfield wel vermakelijk, want je hebt overal watervallen waarin je kunt zwemmen. Het is alleen wel allemaal erg toeristisch en aangelegd! Mooie boardwalks (paden van houten planken die hoger liggen om de vegetatie niet te veel te beschadigen), asfaltpaadjes en metalen trappetjes het water in... Ik ben nu natuurlijk echt verwend (en misschien dus ook verpest) met mijn Kimberley cruise-ervaring! Die 2 weken op de boot heb ik trouwens bijna alleen maar op blote voeten gelopen. Ook tijdens de excursies over rotsen en zelfs door het regenwoud. Wanneer je er aan went is het namelijk heel aangenaam en het geeft mij meer steun etc. dan schoenen. Ik heb nog een keer in Broome op blote voeten gelopen, maar ja, in al die ranzige hostelbadkamers is het wel aan te raden om enig schoeisel te dragen! In de Katherine Gorge kon ik me ook nog even uit leven op blote voeten tijdens een klim naar een look- out (en het enige wat werkelijk pijn doet, zijn de door mensen aangelegde stukjes met metalen roosters!).

O ja, in Litchfield kwam ik Reik nog tegen. Dat was wel grappig! Die was met een Duits meisje op weg naar Darwin (maar hij was vanuit Kununurra vertrokken, waar hij een aantal weken gewerkt had). Ik heb nog een demonstratie 'hoe eet men een Green Tree Ant' gegeven. Dat had ik geleerd tijdens de cruise. Het vangen van zo'n mier is alleen niet al te makkelijk. Ze hebben een groen achterlijf en wanneer je dat afbijt geeft dat een soort tintelende sensatie (net zoals wanneer je een hete peper eet) op je tong met een soort van lime-smaak. Die mieren zijn behoorlijk groot en daarom is het mogelijk alleen het achterlijf af te bijten. Helaas wilde niemand het ook proberen... Tijdens de cruise hebben zelfs enkele passagiers het geprobeerd, maar dat zijn stoere Ozzies natuurlijk. Die deinzen (goed geschreven) nergens voor terug! Maar het is dus zeker het proberen waard (dus alle backpackers die zo'n mier tegen komen...)!

Van dinsdag tot en met donderdag ga ik naar Kakadu National Park (daar laat de gids me vast niet op blote voeten lopen... :(). Ook daar had ik weer m'n twijfels over, omdat ik bang was (nog steeds een beetje) dat het tegenvalt na (natuurlijk weer) de Kimberleys... Ik hoop maar dat ook dit park niet te aangelegd is... Dat is zo zonde! En het zal wel lekker toeristisch zijn. Maar ik weet dat ik niet alles met elkaar moet gaan vergelijken nu en een open mind moet houden. Ik kijk nog het meeste uit naar de 'jumping crocs' die ik daar als het goed is ga zien. Dan ga je met een boot de rivier op waar enorme zoutwaterkrokodillen leven die vervolgens gevoerd worden (ok, dat is natuurlijk ook weer een beetje nep, maar wel fun). Ze hangen het voer aan een hengel boven het water en de krokodil springt dan uit het water, happend naar het voer. Spectaculair! Lijkt me... Jullie horen het wel.

Darwin is echt weer wat meer stads! Ook is het behoorlijk warm en enigszins benauwd. Heb nog steeds een beetje heimwee naar Broome... Zo erg zelfs (:)), dat ik serieus de prijzen van retourvluchten naar Broome vanaf Sydney heb gecheckt met het idee er aan het einde van mijn reis nog een weekje naar toe te gaan. Maar dat zou toch weer een dure grap worden en misschien valt het dan alleen maar tegen ook. Later dus nog maar een terug keren. Ik wil namelijk ook ooit nog graag de Gibb River Road doen van Broome naar Kununurra dwars door de Kimberleys die je alleen kunt doen met een 4WD en de Bungle Bungles (bijzondere rotsformaties vlakbij Kununurra, ook alleen toegankelijk met een 4WD). Dus wie weet! Voor het eerst dat ik iets gevonden heb waarvoor ik terug zou willen keren naar Australie! Ik bedoel, al het andere wat ik gezien heb, was ook zeer spectaculair, maar ik zou het niet perse nog een keer hoeven zien. Dan zou ik liever nieuwe plaatsen op de wereld willen ontdekken. Tja, ik heb nu uberhaupt niet het plan lang (zeg maar langer dan 6 maanden) in Nederland te blijven na mijn terugkeer. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt, maar anders wil ik snel weer naar het buitenland! Tot een volgende keer!