nog wat belevenissen...

Nou, ik zit hier al bijna een uur (dus ik zal zo wel worden weg gestuurd, want er zitten nog heel veel mensen te wachten...), maar het is me eindelijk gelukt om enkele foto's te plaatsen! Nu zal ik even vertellen over de laatste dagen...

Vorige week zondag was ik voor het eerst echt alleen. Carla, waarmee ik wat hostel hopping heb gedaan door Sydney de eerste anderhalve week, moest met de trein naar Tamworth voor een cowboy-cursus. Ik bleef in mijn eentje nog een nachtje in de Original Backpackers. Het was supermooi weer dus ik besloot om de Harbour Cruise te gaan doen, waarvoor ik dus een gratis kaartje had door dat gedoe met de tickets.

Het was wel gaaf om alles vanaf het water te zien. Voor de mensen die het niet weten; Sydney heeft dus echt een enorme haven (ik geloof de grootste natuurlijke haven te wereld). Daar rijd je niet even zomaar omheen met de auto, want de omtrek is een paar honderd kilometer. Overal zijn baaien, strandjes enz. Bij een stuk strand was een groot stuk zee afgezet met netten tegen de haaien... Brr... Vond ik niet zo tof om te zien zo vlak voor dat ik moest gaan surfen. Er is daar in de jaren 60 namelijk 1x een shark-attack geweest. In Watsons's Bay ben ik even van de boot afgeweest (dat kon, hij vaart elk uur langs 5 plekken, je mag gewoon in- en uitstappen). Het was een mooi strandje, maar erg toeristisch. Nou het was leuk, maar vooral om te zien, er is verder niet zoveel over de Harbour Cruise te vermelden.

Maandag moest ik om 8.00 uur bij de Scubar zijn voor de pick-up voor surfcamp. Ik moest even de trein nemen vanuit Kings Cross naar Sydney Central (te ver om te lopen met de backpack). Het leek allemaal goed te gaan totdat we onderweg bij Town Hall wel erg lang stil stonden. Wat er was weet ik niet, maar er moest politie komen. Die heeft met drie man de trein uitgekamd. Ik was super zenuwachtig of ik het nog wel ging halen, maar gelukkig konden we na 10 minuten weer verder. Toen nam ik bij Syndye Central nog de verkeerde uitgang. Stond ik in een straat die ik helemaal niet kende! En ik had nog 15 min. of zo. Dus ik weer helemaal terug door het ondergrondse station naar de andere, goede kant. Toen had ik het snel gevonden en was ik er toch nog op tijd. Maar 2 andere jongens kwamen maar niet opdagen, dus wij moesten een half uur wachten of zo in de coole surfcampbus... Toen zijn we maar zonder ze vertrokken! Konden ze mooi de trein nemen. Wat bleek, ze waren vergeten om zaterdagnacht hun klok een uur vooruit te zetten. Ja, wij zijn hier namelijk 1 uur vooruit gegaan (dat is dus ook tegengesteld aan Nederland, toch?). In elk geval is het hier nu 10 uur later dan in Nederland!

Het weer was nogal wisselend. We kregen maandag al gelijk les. en ik heb zelfs al gestaan op de eerste dag! Wij waren met een stuk of 10 mensen (meiden in de minderheid) en er was nog een Australische groep (cops uit Sydney (!), maar zo stoer zagen ze er niet uit helaas...) die zelf was gekomen en ook 4 dagen bleef. We kregen softboards (zoals een bodyboard), dus dat was voor mij wel beter dan toen in Frankrijk. Ik was nu in elk geval een stuk minder blauw na afloop... Het was echt een prachtig natuurstrand, Seven Miles Beach bij het plaatsje Gerrongong (wat verder niets voorstelt), 2 uur zuidwaarts rijden van Sydney. We zaten op een camping, maar hadden onze eigen gedeelte, ook eigen douches, toiletten e.d. We sliepen in een soort van huisjes (heel nieuw en schoon allemaal, dus perfect). In het midden stonden een aantal overdekte picknicktafels. Na afloop heb ik trouwens van iemand gehoord dat er wel slangen zitten daar, gelukkig wist ik dat niet toen ik daar was... Ik moest wel wennen de eerste dag, want er waren geen Nederlanders dus ik kon alleen nog maar Engels praten. Maar dat went wel, ondanks dat mijn Engels nog steeds niet zo goed is.

De eerste avond was iedereen zo moe, dat iedereen vroeg ging slapen. De volgende dag moesten we dan ook al om 8.00 uur surfen! De spierpijn was verschrikkelijk die dag! Ik had de eerste dag ook nog in een doorn gestaan in het gras (zelf verwijderd), maar die plek deed ook nogal pijn, dus ik kon amper lopen op 1 voet! Ook hadden we alle soorten weer op 1 dag; zon, regen, onweer enz. Die tweede avond hebben we Scarface gekeken. Verschrikkelijk! Wat een klote film en dan duurt het ook nog bijna 3 uur... Maar de jongens vonden hem natuurlijk wel leuk. Weer ging bijna iedereen om 22.00 uur naar bed, maar ik was totaal niet moe! Ik heb nog even zitten praten met iemand, maar daarna ben ik dan ook maar gaan slapen. De derde dag hadden we weer supermooi weer, alleen veel wind en bijna geen golven. Ook konden we uitslapen! Die avond hadden de Ozzies voor iedereen bier gehaald, dus dat was wel gezellig! Minder leuk was, dat een jongen zijn been brak (hoe krijg je het voor elkaar) bij stoeien op het strand!!! Dat was een van de Ozzies. Het was de eerste keer dat er een ambulance moest komen en dat niet eens om een surf-ongeluk! De vierde en laatste dag moesten we weer om 8.00 uur surfen. Weer heel mooi weer. Om half vijf werden we terug naar Sydney gebracht. We werden weer bij de Scubar gedropt waar we gratis bier en pizza kregen. Iedereen ging naar z'n hostel daarna. Ik had een reservering bij Wake up hostel in Sydney Central. Twee Noorse jongens van de surfgroep hadden daar ook gereserveerd. 's Avonds zijn we nog heel even met z'n drieen in de Side Bar onder Wake up geweest, maar daar zijn we niet lang gebleven, omdat we allemaal zo moe waren. Nou dat was het wel, denk ik. Het surfen was in elk geval erg cool en ik kan nu tenminste ook staan op m'n surfboard! Ook heb ik weer een internationaal contact opgedaan. Een Canadees meisje dat mijn roommate was tijdens het surfcamp heeft me uitgenodigd, mocht ik ooit nog naar Canada gaan. En dat is nou zo cool aan reizen en mensen uit andere landen ontmoeten...! Ciao!