Outback safari!

Hallo!!! Gisteravond weer terug gekomen in Alice Springs na een leuke, maar vermoeiende outback safari. Zondagochtend moesten we al om 6.00 uur klaar staan voor vertrek. Ik had zowaar alleen maar een klein rugzakje met de hoognodige spullen weten te pakken (grote backpack in het hostel opgeslagen), dus dat maakte vast wel een ervaren bushindruk! Ahum... Eerst reden we naar de camping bij Ayers Rock (ofwel 'Uluru') en dat duurde wel de hele ochtend. In het busje moesten we ons allemaal een voor een voorstellen. Je moest voorin gaan zitten en door de microfoon praten. Heel leuk :s! Karen, de chauffeur en gids, had een aantal vragen bedacht die je moest beantwoorden waaronder: 'Wie vind je de meest sexy persoon op aarde'. En nu komt de quizvraag van de week; Wat heb ik daar op geantwoord??? Wie het weet mag het zeggen! Alleen familie is uitgesloten van deelname (sorry, but I'm making the rules here). Hier twee tips waar je vast heel veel aan hebt; het is een bekende/beroemde persoon (sorry vrienden) en het is een man (ja toch maar :P). Veel plezier ermee!

Bij de eerste grote berg die we alleen in het landschap zagen staan, dacht iedereen al dat het Ayers Rock was, maar dat bleek een tafelberg te zijn. Op zich ook bijzonder, maar aangezien er in Zuid-Afrika een veel grotere tafelberg is, krijgt deze geen aandacht... Bij ons kamp hebben we geluncht. 's Middags naar Uluru. Het was verschrikkelijk warm, aangezien het nog middag was. De outback is echt genadeloos! Je had de keuze om Ayers Rock te beklimmen of om een wandeling om Ayers Rock heen te maken. Vanuit meerdere redenen heb ik voor de wandeling erom heen gekozen. Hoofdreden was dat het gewoon te warm was voor mij en de klim is best stijl (je loopt langs een touw) en kan gevaarlijk zijn. Ook zie je bij een wandeling erom heen de rots tenminste goed. De ene helft van de groep ging wel klimmen en de anderen liepen dus de basewalk. Ook zeer vermoeiend! Ayers Rock voldeed wel aan mijn verwachtingen. Echt een spectaculaire rots! Na de wandeling reden we naar de plek waar vandaan je de zonsondergang goed kon zien. We hadden een goede spot met onze groep, totdat een stel Duitse bejaarden dat ook vond. Het was bijna vechten om op te foto te gaan met op de achtergrond de rots in licht van de ondergaande zon.

We sliepen in 'swags'. Een soort plastic slaapzak met een matras erin waar je met je eigen slaapzak in gaat liggen. We hadden nog wel de keuze uit tenten (en we hadden een keukenvoorziening), maar met het risico op spinnen in de tenten, leek dat niemand een goed plan. Het is even wennen, maar uiteindelijk slaapt zo'n swag best goed! En je ziet de sterrenhemel zo goed! De volgende ochtend moesten we wel weer om 5.00 uur eruit... Zo konden we de zonsopgang bij Uluru meemaken. Wel een beetje toeristisch, maar ik heb heel mooie foto's kunnen nemen. Ayers Rock kleurt van donkerbruin naar een soort gloeiend oranje in het licht van de opgaande zon en dat is erg mooi. Vervolgens naar de Olga's in Kata Tjuta national park. De Olga's zijn ook een paar aparte rotsen die op zichzelf in het landschap staan. We gingen er weer wandelen. Ondanks dat het ochtend was, begon het alweer verschrikkelijk heet te worden. Dit was echt de heetste dag, het werd tegen de 40 graden! 's Middags moesten we weer een paar uur rijden naar Kings Canyon en daar in de buurt zouden we ook overnachten op een camping. Iedereen was zo happy om op die camping in het zwembad te kunnen plonsen. Nu hadden we geen tenten of keuken. Het is dan ook niet voor niets een outback safari! Alleen wel douches en toiletten verderop, maar wij zaten echt geisoleerd aan de rand van de camping, half in de open bush. Karen heeft voor ons op het kampvuur gekookt met onze hulp. Echt bushkoken dus. Nu moesten we sowieso in swags slapen. Beetje uitgerookt door het kampvuur dat nog even brandde, maar verder weer oke.

Volgende ochtend weer om 5.00 uur op natuurlijk, omdat we op tijd moesten gaan wandelen bij Kings Canyon. Een wandeling van drie uur in totaal, maar dit was echt zo supergaaf! Veel mensen vonden het nog mooier dan Ayers Rock. Ik vind dat je die twee dingen niet echt met elkaar kunt vergelijken, maar dit was wel heel mooi! Ook een beetje Grand Canyon achtig. Allemaal aparte steenformaties. Na de luch moesten we terug rijden naar Alice Springs. Dat was een zeer lange rit met maar 1 stop... 30 minuten voordat we Alice Springs bereikten, hield ik het niet meer, dus heb ik de bus op mijn verzoek laten stoppen langs de weg om even van wat bosjes gebruik te maken. Best een genante actie, maar sommigen in de bus vonden het wel grappig. Terug in Alice werden we naar het hostel gebracht. Er stond al een aboriginalkoppel klaar om om het overgebleven eten te vragen, maar uiteindelijk was de vrouw van het stel meer geinteresseerd in bier, maar dat was er natuurlijk niet meer! Ook wel weer triest... Later kregen we nog een gratis maaltijd in de bar van ons hostel met de hele groep. Er werden nog rare spelletjes gespeeld, maar gelukkig doen Engelsen daar maar al te graag aan mee, dus het was best vermakelijk. Heel flauw ook, bijvoorbeeld dat een jongen en meisje op het podium van kleren moeten verwisselen. Ook hebben we nog een beetje gedanst, maar om 0.00 uur trokken we het echt niet meer. Dat een safari van 3 dagen zo uitputtend kan zijn!

Nu nog even drie daagjes relaxen in Alice Springs. Op zich heb je hier trouwens wel gewoon alle moderne voorzieningen (zo klein is het ook niet), maar er is gewoon niets spectaculairs. Zal wel weer voornamelijk een beetje rondhangen bij het zwembad worden. Ik zit wel op een relaxte driepersoonskamer in het hostel samen met Annalina (Duitse die ook al vanaf Cairns meereist) en Annelieke, die Nederlandse dus. Namen zijn wel een beetje verwarrend... Zaterdag vetrekken Annelieke en ik dus op een 2-daagse tour naar Adelaide. Wel zin in, maar daarna hebben we ook wel weer genoeg door de outback gereden. Bij die laatste tour zitten we ook in een 4 wheel drive met 10 mensen dus dan zitten we best opgepropt. Ben benieuwd! Het zijn heel wat ervaringen hier, maar alles bij elkaar is supergaaf en best avontuurlijk! Adios!